In het rustige Montferlandse dorp Beek werd afgelopen woensdag een verrassend verkeersdrama opgevoerd. Bij de Nederlands-Duitse grens sloot de gemeente de wegen om sluipverkeer en tanktoeristen te ontmoedigen – met vijf verkeersregelaars van FlexxGroup als gastheer in het verkeer.
Chaos rondom de afsluiting
Om klokslag 13:00 uur vond een chaotische scène plaats: auto’s uit drie richtingen op een kruispunt, hekken midden op de weg, en verkeersregelaars die balanceerden tussen orde scheppen en wat zen-geduld. Alex Mönnink, teamcoördinator bij FlexxGroup, liet weten dat de opstart “stroef” was, maar binnen twee uur verliep alles voorspoedig.
Timemanagement & klantvriendelijkheid
Verkeersregelaars stelden uur na uur de vraag “Moet u naar Duitsland toe?” – en stuurden chauffeurs die niet naar Duitsland wilden door Beek, terwijl anderen via Didam of ’s‑Heerenberg werden omgeleid. De afsluiting verliep bewust minder streng dan tijdens Pinksteren, om de lokale horeca niet nog verder onder druk te zetten.
Zwaarte in de zon – en de hitte
Met temperaturen die richting de 30 °C gaan, waarschuwde Mönnink dat mensen prikkelbaarder worden. Toch trokken zijn team en hun parasols zich er niets van aan. Met “engelengeduld en enthousiasme” bleven ze draaiende motoren van uitleg voorzien, ondanks getoeter en impatience.
Nederlanders vs. Duitsers
Een opvallend conclusie: “Duitsers zijn veel meer meegaand.” Zodra ze een uniform zien, volgen ze de aanwijzingen. Nederlanders daarentegen gaan pas terug zodra ze een betonblok tegenkomen – en dan zeggen ze nog: “jij had gelijk.”
Reflectie
Deze situatie in Beek toont aan hoe belangrijk gastheerschap is, zelfs in onverwachte rollen. FlexxGroup’s teamcoördinator en zijn mensen combineren organisatievermogen, klantvriendelijkheid en razend knap gedrag onder druk. Niet alleen preventief – maar ook proactief – bewijzen zij zich als verkeersprofessionals die orde scheppen én zorgen voor een glimlach (al was het tussen het getoeter door).